Saturday, 11 October 2014

Niat | Ibadah atau adat

Assalamualaikum. Admin nak share ilmu tentang niat. Niat sangat penting dalam kehidupan seharian. Hanya dengan niat membezakan ibadah dengan adat. Adat adalah perkara yang kita biasa lakukan / perlukan seperi makan minum dan bekerja. Tetapi dalam kitab Riyadhus Shalihin Imam Nawawi menerangkan bahwa adat dengan Niat yang betul (megikut tuntutan Allah dan Rasulullah saw) boleh berubah menjadi ibadah yg mendapatkan pahala.


Dari Umar bin Al-Khattab bin Nufail bin Abdul Uzza' bin Rayyah bin Abdullah bin Qurt bin Razah bin Adiy bin Ka;b bin Lu'ay bin Ghalib al-Quraisy al-Adawi r.a berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya semua amal perbuatan itu dengan disertai niat dan sesungguhnya bagi setiap orang itu apa yang telah menjadi niatnya. Maka barang siapa yang hijrahnya itu kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu pun kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barang siapa hijrahnya itu untuk harta dunia yang hendak diperolehnya, ataupun untuk seorang wanita yang hendak dikahwininya, maka hijrahnya pun kepada sesuatu yang dimaksudkan dalam hijrahnya itu.
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)


Dalam Hadith diatas Rasulullah menerangkan pentingya perihal niat. Para Ulama sepakat bahwa niat itu sebagai rukum pertama dalam segala ibadah. Bahkan perkara adat menjadi ibadah dengan niat seperti saya terangkan diatas. Bukanlah tujuan post ni untuk menilai dan menghakimi niat seseorang tetapi untuk diri sendiri. Mustahil bagi kita mengetahui niat seseorang melainkan orang itu sendiri dan Allah yang Maha Mengetahui. Maka hendaklah kita muhasabah DIRI SENDIRI. Pastikan segala yang kita lakukan hanyalah untuk Allah dan Rasul-Nya. Jika ada terpesong sedikit atau banyak dalam hati maka cepat2 lah kita betulkan, Agar hidup kita sentiasa dalam Ibadah Insyaallah. Semoga kita semua dalam keredhaan Allah. Wassalam

No comments:

Post a Comment